Sunday, September 14, 2014

44. Imobilul Paul Smărăndescu

Paul Smărăndescu Building
1923 Strada Bolintineanu 2, Strada Colței 27



Una din cele trei clădiri proiectate și construite de arhitect pentru el însuși în București, acest imobil sintetizează Neoromânescul dezvoltat de Paul SMĂRĂNDESCU până la acest punct. Toate detaliile au devenit foarte stilizate, aducând stilul național mai aproape de o contemporaneitate stilistică, realizând o prefață în limbaj arhitectural local pentru Art Deco. Ancadramentele, profilaturile și balustradele realizate din linii drepte, curate, își regăsesc rigoarea și în decorația consolelor și în colțurile zigurat ale bovindoului. Registrul frizei este prezent și aici, dar, spre deosebire de lucrările anterioare, acesta este lis, lipsit de motivele florale. Desigur, se poate invoca argumentul economic, având în vedere că era o investiție proprie, dar noi considerăm că aceasta a fost o alegere estetică. 
Epurarea decorației confirmă acordarea esteticii arhitectului cu stilurile contemporane, realizată, desigur, în termenii arhitecturii practicate până atunci.

One of the three buildings he designed for himself in Bucharest, this building synthesizes the Neoromanian style developed by Paul SMĂRĂNDESCU up to this point. All the details have become very stylized, bringing the national style as close to a stylistic contemporaneity as possible, creating an architectural foreword for Art Deco. The window profiles, the profiles, the straight-lined-railings all find their rigor in the decoration of the supports and in the ziggurat corners of the bow window. The frieze registry is used here as well, but, unlike previous work, this one is flat, without any floral motifs. One might argue that the economic argument determined this cleansing, seeing how this was a personal investment, but we think this was an aesthetic choice.
The cleansing of the decoration confirms the tuning of the architects aesthetics to the contemporary styles, realized within the terms of the architecture practiced until that point.

No comments:

Post a Comment